Η ανάλυση για τον Ισλανδό στόπερ.
Το καλοκαίρι του 21’, ο Παναθηναικός βρίσκεται στην Ολλανδία για το βασικό στάδιο της προετοιμασίας του και ο Ιβάν Γιοβάνοβιτς διαπιστώνει την άμεση ανάγκη για απόκτηση στόπερ. Αριστεροπόδαρου στόπερ. Η αναζήτηση στην αγορά δεν φέρνει αποτέλεσμα και η ομάδα πορεύεται με βασικό κεντρικό αμυντικό δίδυμο τους Σένκεφελντ και Βέλεθ.
Ιούνιος του 22’ και τα δημοσιεύματα για το χτίσιμο του Κυπελλούχου Ελλάδος, αναφέρονται και πάλι, συν τοις άλλης, στην απόκτηση στόπερ. Αριστεροπόδαρου στόπερ. Ο Βέλεθ αποχωρεί για την Αλ Φατέχ του Γιώργου Δώνη στις αρχές του Ιουλίου και ο Παναθηναϊκός στρέφεται στην Ευρωπαϊκή αγορά για την αντικατάστασή του.
Τα ρεπορτάζ αναφέρουν την σημαντική απώλεια που υπέστη ο Παναθηναϊκός με την πώληση του Ισπανού και οι πληροφορίες για τον αντικαταστάτη του βγαίνουν με το σταγονόμετρο. Φεντάλ, Ραούλ Γκουστάβο, Μάγκνουσον και Ιγκνάσι Μικέλ είναι τα ονόματα που βγαίνουν στην δημοσιότητα. Κοινό χαρακτηριστικό όλων: το αριστερό τους πόδι.
Ο Παναθηναϊκός καταφέρνει και κλείνει τον υψηλόσωμο Ισλανδό, τον φέρνει στην Αυστρία και ενσωματώνεται στην προετοιμασία. Σιγά – σιγά, ενεργοποιείται όλο και πιο πολύ στις καθημερινές διπλές προπονήσεις και συμμετέχει στις ασκήσεις τακτικής. Ο Γιοβάνοβιτς ασχολείται αρκετά μαζί του δίνοντάς του συγκεκριμένες οδηγίες και ο ξανθομάλλης διεθνής Ισλανδός ανταποκρίνεται άψογα.
Οι ρεπόρτερ του Παναθηναϊκού που παρακολουθούν τα όσα συμβαίνουν στην Αυστρία ανάμεσά τους και το “P”, μαγνητίζονται από την τεχνική του Μάγκνουσον καθώς δεν έχουν ξαναδεί κεντρικό αμυντικό με τέτοια ευχέρεια σε κοντρόλ, πάσα και χειρισμό μπάλας. Αργότερα σε συνέντευξή του, θα αποκαλύψει πως ξεκίνησε ως “δεκάρι” και στην συνέχεια μετατοπίστηκε στο κέντρο της άμυνας. Η εξήγηση πειστική.
Season 21-22
Ο Παναθηναϊκός ξεκινάει τις υποχρεώσεις του στο Ελληνικό πρωτάθλημα και ο Γιοβάνοβιτς εμφανίζει τους Βέλεθ και Σάρλια (ελλείψει Σένκεφελντ) στο κέντρο της άμυνας. Θεωρεί πως τεχνικά είναι μέτριοι και για να μείνει πιστός στις αρχές του και την φιλοσοφία του για το build up, “κατεβάζει” αρκετά χαμηλά τον Ρουμπέν Πέρεθ για να οργανώνει το παιχνίδι.
Ο Παναθηναϊκός αν και κερδίζει στην Λεωφόρο με μεγάλα σκόρ, παρουσιάζει κενά διαστήματα στην απόδοσή του που οφείλονται στην μη συνοχή και την αποκοπή της μεσαίας γραμμής από την επίθεση. Καταλυτικό ρόλο παίζει η οπισθοχώρηση του Ρουμπέν Πέρεθ για την ασφαλή μετάβαση της μπάλας. Ο Ισπανός λόγω της ποιότητάς του “κρύβει” κάποιες φορές το πρόβλημα στα εντός έδρας παιχνίδια με διαγώνιες μπαλιές σε Βιτάλ και Παλάσιος. Στα εκτός έδρας παιχνίδια ο Παναθηναικός αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα στην δημιουργία φάσεων και αναλώνεται σε ανούσια κατοχή. Οι ήττες διαδέχονται η μία την άλλη και ο Γιοβάνοβιτς πονοκεφαλιάζει.
Β’ ΄γυρος
Ο Ιβάν Γιοβάνοβιτς αποφασίζει να αλλάξει το πλάνο του. Προσπαθεί να βγει από το αδιέξοδο των εκτός έδρας αγώνων και παίρνει μια δραστικά απόφαση: Αλλάζει το build up στο περίφημο 3-2, σύστημα που εφαρμόζουν ομάδες υψηλού επιπέδου στην Ευρώπη (Μάντσεστερ Σίτυ, Μπαρστελόνα). Καταλυτικό ρόλο παίζει η αλλαγή ρόλου στον Βιγιαφάνες και η εμπιστοσύνη στον Βέλεθ.
Ο Ισπανός στόπερ ανταποκρίνεται, η ομάδα αποκτά συνοχή και περιορίζει τα λάθη στην ανάπτυξη του παιχνιδιού από την άμυνα. Αποκτούν αυτοπεποίθηση οι ποδοσφαιριστές, ο Παναθηναϊκός αρχίζει και δημιουργεί ενώ είναι πλέον αρκετά συμπαγής λόγω και της διάταξης όπως μπορείτε να καταλάβετε και από τα δύο γραφήματα. Αποτέλεσμα όλων αυτών, η μεταμόρφωση της ομάδας και το εκρηκτικό τελείωμα της σεζόν σε πλέι – οφς και Τελικό Κυπέλου.
Μάγκνουσον
Ο Ισλανδός επιλέχτηκε για να ανεβάσει επίπεδο τον Παναθηναϊκό στο build up. Η τεχνική του ικανότητα και η ευχέρεια με την μπάλα στα πόδια (είπαμε, ως δεκάρι ξεκίνησε), δίνει την απαραίτητη ασφάλεια στην σωστή κυκλοφορία σε χαμηλά μέτρα, καθώς και την σωστή απόφαση στο timing της πάσας. Το pressing που αναμενόμενα θα αντιμετωπίσει ο Παναθηναϊκός από την Σλάβια Πράγας ή από τις υπόλοιπες ομάδες του Conference League, αν η ομάδα προχωρήσει στη διοργάνωση, θα έχει την απάντησή του από τα στοιχεία που προσφέρει ο Μάγκνουσον.
Εκτός όμως από το build up, Ο Ισλανδός μπορεί να προσφέρει διαφορετικά πράγματα από οποιονδήποτε άλλο στόπερ έχουμε δει στο Ελληνικό πρωτάθλημα, σε κανονική ροή αγώνα. Στο 3-2 που είδαμε και πιο πάνω, έχει την ευχέρεια να “κουβαλάει” την μπάλα και να ανεβαίνει στο γήπεδο, προσφέροντας μία έξτρα λύση στον κεντρικό άξονα του γηπέδου.
Το αριστερό του πόδι, του δίνει την ευχέρεια από το left half space να ψάχνει την απομόνωση του Παλάσιος διαγώνια δεξιά και να φέρνει σε καταστάσεις ένας με έναν τον Αργεντινό που μπορεί όπως έχουμε δει, να γίνει εξαιρετικά επικίνδυνος. Η συγκεκριμένη διαγώνια πάσα εικοσιπέντε – τριάντα μέτρων είναι εξαιρετικά απίθανη έως ακατόρθωτη, να πραγματοποιηθεί από δεξιοπόδαρο ποδοσφαιριστή. Λόγω της φυσικής και της τροχιάς που παίρνει η μπάλα σε μια τέτοια διαγώνια πάσα, τα φάλτσα ευνοούν τον παίκτη που βρίσκεται εσωτερικά (αμυνόμενο) και όχι τον παίκτη που βρίσκεται στην γραμμή (Παλάσιος). Επίσης το κοντρόλ για τον επιτιθέμενο που θα υποδεχθεί την μπάλα, είναι αρκετά πιο εύκολο, καθώς έρχεται η μπάλα στον ποδοσφαιριστή και όχι το αντίθετο
Σε άλλα κομμάτια του παιχνιδιού, ο Μάγκνουσον μπορεί να εντοπίσει κάθετα ποδοσφαιριστές και να περάσει την μπάλα ανάμεσα στις γραμμές του αντιπάλου, δημιουργώντας καταστάσεις που άμεσα οι συμπαίκτες του μπορούν να απειλήσουν, είτε πασάροντας, είτε πηγαίνοντας σε ατομική ενέργεια.
Στις στημένες φάσεις αμυντικά καθώς και στις σέντρες, το ύψος και οι τοποθετήσεις του μπορούν να δώσουν λύσεις που ο Παναθηναικός είχε ανάγκη πέρυσι καθώς και ο Βέλεθ (αν και αλτικός και δυναμικός) και ο Σένκεφελντ λόγω ύψους, υστερούσαν. Αρκεί να θυμηθούμε πέρυσι πως ο Παναθηναϊκός απειλήθηκε στον Τελικό Κυπέλλου από τον ΠΑΟΚ στα τελευταία λεπτά, με τα διαρκεί γεμίσματα στην περιοχή του Μπρινιόλι. Επίσης, το μοναδικό γκολ που δέχθηκε από τον Ολυμπιακό στα τέσσερα παιχνίδια της προηγούμενης σεζόν, προήλθε από στατική φάση που δεν κατάφεραν οι αμυντικοί του Παναθηναϊκού να απομακρύνουν σε δύο χρόνους, την πρώτη φορά στον αέρα και την δεύτερη στο έδαφος.
Επιθετικά ο Ισλανδός μπορεί να απειλήσει λόγω ύψους σε κόρνερ και φάουλ, όπως επίσης και με απευθείας εκτέλεση. Βλέπεται, τα ιδιαίτερα μαθήματα που έχει “εισπράξει” ως συμπαίκτης του Πίρλο στην Γιουβέντους, τον καθιστούν αρκετά καλό εκτελεστή. Χαρακτηριστικά, η καμπύλη που παίρνει η μπάλα στα χτυπήματά του, θυμίζουν τον πάλαι ποτέ σπεσιαλίστα πρώην άσο της “Μεγάλης Κυρίας”, με την απότομη αλλαγή ύψους και του ξαφνικού κατεβάσματος της μπάλας.
Ουσιαστικά η υπεραξία που δημιουργήθηκε στην περίπτωση του Βέλεθ λόγω του τεχνικού τρικ που εφάρμοσε ο Γιοβάνοβιτς πέρυσι, έκανε τον Ισπανό να φαίνεται αρκετά καλύτερος στο επιθετικό κομμάτι απ’ ότι στην πραγματικότητα είναι και τον Παναθηναϊκό να βγαίνει διπλά κερδισμένος καθώς καρπώθηκε ένα πολύ σημαντικό ποσό για στόπερ τριάντα τριών ετών, όπως επίσης απέκτησε ένα ποδοσφαιριστή που μπορεί να προσφέρει αρκετά περισσότερα σε κομμάτια του παιχνιδιού που για το τεχνικό τιμ του Παναθηναϊκού και το σύγχρονο ποδόσφαιρο έχουν μεγάλη αξία.
Σε σύγκριση με τον Βέλεθ, ο Ισλανδός δεν διαθέτει την ίδια επιθετικότητα που “βγάζει” ο Ισπανός στα μαρκαρίσματά του, ούτε έχει το πάθος του νυν ποδοσφαιριστή της Αλ Φατέχ. Όπως σε κάθε αντικατάσταση ποδοσφαιριστή, κάτι κερδίζεις και κάτι χάνεις. Στην συγκεκριμένη περίπτωση η λογική λέει πως ο Παναθηναϊκός θα βγει κερδισμένος.
Για κερασάκι στην τούρτα, αφήσαμε την απήχηση που θα έχει ο τρόπος παιχνιδιού του Μάγκνουσον στην “πράσινη” κερκίδα και ειδικά στα παιχνίδια στη Λεωφόρο. Ο Ισλανδός, συχνά-πυκνά επιχειρεί αρκετές no look πάσες (κοιτώντας αλλού και πασάροντας αλλού), που δεν περιορίζονται στην εμβέλειά τους. Σε παιχνίδια λοιπόν που ο Παναθηναϊκός θα έχει εξασφαλισμένο σκορ ή ο ποδοσφαιριστής θα έχει εξοικειωθεί στο νέο του περιβάλλον και θα έχει την απαιτούμενη αυτοπεποίθηση, μην εκπλαγείτε όταν δείτε να επιφέρουν οι ενέργειές του επιφωνήματα θαυμασμού στους φιλάθλους του Παναθηναϊκού.
Αλήθεια, πόσο συχνό είναι ένας στόπερ να προσφέρει και θέαμα;
πηγή: paopantou.gr
Comments